I denne artikkelen går vi gjennom noen av de tekniske fellene man må unngå når man skal ha en ny nettside.
1. Du bruker ikke responsivt webdesign – design for både mobil, nettbrett og datamaskin
Ikke design nettsiden din som om det er en plakat eller en brosjyre. Hjemmesiden din blir ikke vist i standard papirformater, men i en rekke stående, liggende og kvadratiske formater. Dette fører til at visningen vil se annerledes ut for alle.
Visste du at over 54% av all nettsidetrafikk kommer fra mobiler? Tidene hvor mesteparten av nettet var designet for datamaskiner er over – nå designes det for både mobil, nettbrett og datamaskin. I tillegg navigerer noen med telefon og nettbrett i liggende stilling, samt at disse kommer i mange forskjellige oppløsninger og aspect ratios. Dette må man ta hensyn til når man utvikler webside.
Før pleide man å bruke dynamiske websider eller helt separate mobilnettsider for å løse dette problemet. Dette er ikke lenger anbefalt å bruke. Responsivt webdesign er løsningen.
Med responsivt webdesign kan du ha en nettside som automatisk tilpasser seg til alle slags skjermer. Dette sparer deg både tid og penger, ettersom du ikke trenger å designe separate mobil- og datamaskinversjoner av websiden din. Dette vil også hjelpe deg med plasseringer i Google-søk, spesielt etter at Google skiftet over til en «mobile-first»-fremgang ved indeksering av nettsider.
2. Nettsiden laster inn tregt
Ingen liker en treg nettside. Uheldigvis laster mange websider inn i sneglefart, og det har stor innvirkning på måloppnåelser. Fluktfrekvensen (andelen besøkende som krysser ut siden din uten å utføre noen handlinger) øker betraktelig jo lengere det tar å laste inn siden din. Ifølge statistikk fra section.io øker fluktfrekvensen med over 22% hvis nettsiden din tar 7 sekunder å laste inn.
Hvis nettsiden din laster inn trengt er det noen par ting du kan gjøre for å fikse dette:
- Komprimer bilder på siden.
- Kutt unødvendige plug-ins (f.eks. innebygd Facebook- og Instagram-feed på siden).
- Fjern unødvendig kode og animasjoner.
3. Nettsiden har ikke Google Analytics og andre analyseverktøy
En av de vanligste feilene vi ser hos flere kunder er at nettsiden deres mangler Google Analytics. For de som ikke kjenner til det, Google Analytics er et analyseverktøy som samler opp data om din nettsidetrafikk. Google Analytics måler blant annet antall besøkende, tid brukt på hjemmesiden, antall kjøp, konverteringer, og mye mer.
Uten Google Analytics mangler man viktig informasjon som er nødvendig for å ta beslutninger om nettsiden din. Uten besøkstall og annen data blir alle endringer et skudd i mørket – du har nesten ingen måte å vite om tiltak og endringer funker.
4. Du har ikke tenkt på SEO-en til websiden
En nettside hjelper deg ikke mye om den ikke er synlig. En av de største kildene til nettsidetrafikk er Google-søk – spesifikt ubetalt søk. For å plassere i Google trenger du å ta hensyn til SEO (søkemotoroptimalisering). SEO er arbeidet man utfører for å rangere høyere i Google-søk. Dette arbeidet inkluderer faktorer både på og utenfor nettsiden din.
Kort forklart burde du tenke på en rekke søkeord dere ønsker å rangere for. Etter at søkeord er funnet, bruker dere disse søkeordene i titler og tekster på sidene deres. Det kan også lønne seg å skrive nyttig innhold relatert til de søkeordene for å rangere.
5. Nettsiden din mangler et SSL/TLS-sertifikat
Har du lagt merke til at på noen hjemmesider starter lenken med https:// og på andre med http://? Har du også lagt merke til at på noen nettsider sier nettleseren din at tilkoblingen ikke er sikker? Dette skjer fordi at en nettside mangler et SSL/TLS-sertifikat.
Et SSL/TLS-sertifikat fungerer som et slags offentlig dokument som bekrefter at nettsiden du besøker er autentisk. På usikrede sider uten sertifikat kan nettsider få uønskede «mellommenn» som kan snappe opp sensitiv informasjon.
Hvis nettsiden din mangler et sertifikat vil det ikke se bra ut for potensielle kunder – spesielt hvis du er en nettbutikk eller oppbevarer personlig informasjon fra brukere, f.eks. innlogginger og bankkortdetaljer.
I tillegg til alt dette påvirker SSL-sertifikater plasseringen din i Google, og du kan forvente å rangere høyere på flere av dine søkeord hvis du begynner å bruke SSL-sertifikat på nettsiden din.
Med alt dette vil du være i stand til å unngå noen av de vanligste feilene når man utvikler en ny nettside. Er du fortsatt usikker på hvordan du skal gå frem med utvikling av nettsiden din? Da kan det lønne seg å få hjelp fra oss. Vi hjelper til med utvikling av nettsider – uansett størrelsen på din bedrift.