Har du opplevd dette før?
Du har klart å få inn masse trafikk til nettsiden din. Du har skrevet artikler, fått oppmerksomhet på sosiale medier og annonsert for nettsiden din.
Kjempebra – men det er ett problem.
Veldig få har kjøpt noe, nærmest ingen har tatt kontakt, ingen har forespurt en demo av produktet ditt.
Hva er greia? Hvorfor er det så mange som besøker, men så få som konverterer?
Dette er et problem man løser med konverteringsoptimalisering.
Hva er Konverteringsoptimalisering?
Konverteringsoptimalisering – Conversion Rate Optimization (CRO) på engelsk – er arbeid for å øke andelen besøkende som utfører en ønsket handling på nettsiden din. I digital markedsføring kaller vi disse ønskede handlingene for «konverteringer», derfor heter det Konverteringsoptimalisering. Disse ønskede handlingene kommer i mange former, avhengig av hva slags forretning du er. Noen vanlige eksempler er:
- Kjøp et produkt
- Book et møte
- Ta kontakt gjennom kontaktskjema
- Bestille produktdemo
- Last ned et dokument
- Send inn mailadresse
Prosentandelen av besøkende på nettsiden som konverterer kalles for konverteringsrate (conversion rate på engelsk). Konverteringsoptimalisering er arbeid for å øke denne prosentandelen. Dette kan gjøres gjennom en rekke tiltak som forbedrer brukeropplevelsen til de besøkende og leder dem mot å konvertere.
Trenger bedriften min CRO?
Mange av de som allerede kjenner til konverteringsoptimalisering, forbinder det med nettbutikker, men det er ikke den eneste typen bedrift som har behov for det. Alle bedrifter som har spesifikke mål med en nettside kan dra nytte av CRO. Uansett om du driver en restaurant, barnehage eller konsultasjonsfirma – så lenge du har noen handlinger du ønsker at besøkende skal gjøre, finnes det rom for konverteringsoptimalisering.
En annen faktor verdt å ta hensyn til er om du skal prioritere å øke nettsidetrafikken din vs. å øke konverteringsraten din. Tross alt, 100% konverteringsrate av 0 besøkende er fortsatt 0. Hvis du for øyeblikket har liten/ingen trafikk inn til din nettside, er dette ikke det riktige tidspunktet å tenke på konverteringsoptimalisering, men heller å fokusere på å øke den totale trafikken. I de aller fleste tilfeller vil du ønske å gjøre en kombinasjon av de to: både øke den totale trafikken og passe på at flere personer konverterer.
Hvis du allerede har hundre- eller tusenvis av besøkende hver dag – og du vet at flere av disse er potensielle kunder – da kan det lønne seg å legge mye fokus på CRO. Her er hvordan du kan jobbe med CRO for din bedrift sine nettsider.
Hvordan jobber man med CRO?
Har du et konverteringsmål?
Før du kan sette i gang med å jobbe med CRO, må du ha tydelige konverteringsmål (kjøp, innsendte kontaktskjemaer, etc.). Disse målene må komme tydelig frem på nettsiden din. I tillegg må du ikke ha for mange forskjellige konverteringshandlinger, ettersom det kan skape forvirring eller ta vekk fokuset fra de viktigste handlingene.
Har du en tydelig CTA?
I tillegg til selve konverteringsmålene må du også ha en klar oppfordring til handling – altså «call to action». I mange tilfeller er det ikke nok at du sier at folk kan ta kontakt med deg: du må også forklare hvorfor de skal ta kontakt med deg, hva som skjer hvis du tar kontakt og gjøre det tydelig hvordan de kan kontakte deg.
Sett opp nettsidesporing
For å kunne øke konverteringsraten på nettsiden din må du først vite hva konverteringsraten din er. Dette kan du finne ut ved å sette opp Google Analytics og konverteringssporing på nettsiden din. I tillegg kan det lønne seg å bruke andre verktøy som gir deg mer info om besøkende på nettsiden, som for eksempel Hotjar – en softwaretjeneste som lager «heatmaps» og gjør opptak av besøkene inn på nettsiden, slik at du kan se hvordan folk interagerer med nettsiden din.
Samle inn og analyser data
Når du har satt opp alle analyseverktøy, må du vente til nok data har blitt samlet inn. Dette kan ta dager eller uker – avhengig av hvor mye trafikk du har. En god tommelfingerregel er at du burde ha minimum 15, men helst 100+ datapunkter før du begynner å gjøre CRO-justeringer. Datapunkter kan være antall besøk på en spesifikk landingsside, antall opptak, innsendte kontaktskjemaer etc. For nettsidebesøk foreslår vi 100+ datapunkter, for innsendte kontaktskjemaer holder 5-10 skjemaer før man begynner å gjøre justeringer.
Identifiser problemer
Når du har nok data, begynn å identifisere problemer på nettsiden. Når du leter etter problemer, er du på utkikk etter ting som stopper besøkende fra å konvertere. Her er noen eksempler:
- Landingsside har høy fluktfrekvens (bounce rate) – veldig få navigerer seg videre på nettsiden.
- Besøkende begynner utfylling av kontaktskjema, men fullfører den ikke.
- Besøkende legger til mange produkter i handlekurv, men går ikke til checkout.
Finn forbedringsområder og lag hypoteser
Så snart du har identifisert problemene, let etter mulige forbedringsområder og lag hypoteser om hva som kan løse problemene. Hva er det du ser etter
Her er et eksempel: Du har lagd en annonse som fører folk til en landingsside du har laget, men du legger merke til at bounce rate ligger på 90% – veldig mange flykter fra siden din. Du legger merke til at bilde og budskap på siden ikke matcher det som står i annonsen. En hypotese lages: bounce raten vil gå ned hvis jeg får budskap og bilde til å matche annonsen i større grad!
Test hypoteser med A/B-tester
Når du har formet noen hypoteser kan gjennomføre en A/B-test. Her tester du den nye siden/elementene opp mot den originale siden. Dette kan gjøres ved å lage to separate landingssider som besøkende blir sendt til fra to identiske annonser. Et annet alternativ er å bruke ett A/B-testverktøy som Google Optimize eller Optimizely. Med disse verktøyene vil trafikken til en av dine nettsidelinker fordeles jevnt mellom A- og B-varianten av siden. Verktøyet vil deretter samle inn data og gi deg resultater om hvilken versjon som var best.
Et fortsettelse av forrige eksempel: Du bruker et testverktøy til å teste den originale landingssiden mot den samme landingssiden, men bilde og budskap er endret til å matche annonsen. Noen dager og flere landingssidebesøk senere viser dataen i A/B-verktøyet at den nye landingssiden har lavere bounce rate – hypotesen var riktig!
Implementer det!
Hvis A/B-testen indikerer at hypotesen er riktig, implementer endringen og repeter CRO-prosessen – finn nye problemer, løsninger og test hypoteser.
Hvis A/B-testen indikerer at hypotesen er feil, behold den gamle varianten og lag en nye hypoteser for å løse det samme problemet. Test hypotesene helt til du finner noe som funker.
Med denne prosessen kan du optimalisere nettsidene dine til å få mye flere konverteringer enn tidligere.
Har du ikke tid til å gjøre alt dette selv? Digital Mediepartner kan hjelpe deg med CRO på din nettside. Ta gjerne kontakt med oss.