Fra Universal Analytics til Google Analytics 4

Universal Analytics - Google Analytics 4 - Digital Mediepartner

Det er mange som spør oss om hva som skjer når UA (Universal Analytics) blir «tatt av lufta» og fjernet fra nett. Det er bare så enkelt som at EU har vedtatt at de formene som brukes av UA for å samle informasjonen inn, ikke er lovlig iht. GDPR. Dermed er det nye alternativet til Google, bedre å kaste seg over så snart man kan.

Neste generasjon GA – Google Analytics 4 – er her, og du bør dra nytte av det med en gang!

Dette er et nytt sporings- og måleverktøy fra Google kalt Google Analytics 4. Det deler mange likheter med Universal Analytics (den «gamle» varianten du kanskje bruker i dag), så det er ingenting du mister ved å bytte til det nye verktøyet.

Med andre ord:

Som et nytt verktøy må GA4 installeres med eget skript og sporingskoder.

Universal Analytics historiske data sendes ikke til GA4, så du må starte på nytt, og ta vare på det gamle.
I tillegg skiller Universal Analytics-rapportene seg mye fra det du er vant til. Det er nødvendig å være kjent med GA4 for å ha full kontroll over hvor dataene du trenger kan finnes. Siden Universal Analytics avsluttes i 2023, er det en god idé å gjøre deg kjent med GA4 mens du har tid. Vi bruker flere ulike verktøy som gjør at vi kan gi annonserings og SEO rapporter på en enklere måte som er mer oversiktlig. Da trenger man heller ikke å sette seg inn i denne verdenen. Men å bytte over til den nye, det må alle.

Datainnsamlingen fra Universal Analytics opphører 1. juli 2023. For å sammenligne år for år og bli kjent med rapportene i et nytt verktøy, bør du begynne å samle inn historiske data i GA4 så snart som mulig.

Datainnsamling vil tillate deg å fase ut den gamle raskere hvis du begynner å samle den med en gang. En periode med overlapping hvor du kan sammenligne dataene dine med det du allerede vet er viktig fordi ulike måleverktøy aldri rapporterer nøyaktig de samme tallene.

Neste generasjon Google Analytics – Google Analytics 4 – er her, og du bør dra nytte av det med en gang! - Digital Mediepartner

Hva vil du kunne gjøre med Google Analytics 4?

Universal Analytics sporer først og fremst sidevisninger, mens GA4 sporer «hendelser» og brukerengasjement mer generelt. Det finnes ulike typer arrangementer, inkludert sidevisninger. Standardsporing inkluderer flere ting, eksterne klikk, videoavspilling og engasjementstid.

Med en nettløsning med mye interaksjon og ulike elementer kan du få et mer helhetlig syn på hva brukerne dine gjør. Det vil være mulig å se på både nettsiden din og appen din i én rapport hvis du også har en app.

Hva vil du kunne gjøre med Google Analytics 4 – er her, og du bør dra nytte av det med en gang! - Digital Mediepartner

Med Google Analytics 4 kan du få en bedre forståelse av hvordan kundene dine samhandler med nettstedet ditt før de fullføre et kjøp eller hvordan det sendes inn en forespørsel. B2C- og B2B-bedrifter kan både dra nytte av det for markedsplanlegging og videre nettstedsoptimalisering, da det gir verdifull innsikt i kundereisen for akkurat dine produkter eller tjenester.

Google Analytics 4 tilbyr også følgende fordeler:

  • Egendefinerte rapporter kan lages.
  • Et brukervennlig grensesnitt for å utforske og grave dypere i dataene.
  • Rapporter som vises i standardmenyen kan tilpasses.
  • Bruk av datadrevet attribusjon på alle nivåer.

Det er ingenting å vente på, og hvis du er usikker på om du har UA eller den nye GA4, så gjerne kontakt oss. Hvis du behøver hjelp med selve installeringen av nye GA4, så gjør vi det også. Kontakt oss HER.