Med SEO tenker man langsiktig, forbedrer tilstedeværelsen på internett og tiltrekker potensielle kunder. Det er mange grunner til at søkemotoroptimalisering (SEO) er viktig for en vellykket og digital markedsføringsstrategi. Men for å virkelig finne søkemotoroptimalisering på lang sikt, må du først forstå hvordan det fungerer.
Enten du akkurat har begynt med søkemotoroptimalisering, eller bare ønsker å øke forståelsen din av SEO, kan det hjelpe på å lese videre i artikkelen.
Men først, hva begynner man med?
- Hva er effekten av SEO og hvorfor trenger jeg det?
Med bare over femti prosent av all nettstedstrafikk som kommer fra organisk søk, samt søkemotoroptimalisering som gir en sunn avkastning, bør ikke spørsmålet være «hvorfor optimalisere nettssiden eller nettbutikken?», men heller, «hvordan kan jeg la være?»
Det er mange fordeler med søkemotoroptimalisering, da er det også mange grunner til at man bør prøve å oppnå rangering av nettstedet med Bing og Google.
Selv om det er mange teknikker for å lede trafikk til nettstedet ditt, er de fleste av dem veldig dyre. Men med en god søkemotoroptimalisering er trafikken på nettstedet organisk, altså at du ikke betaler for selve klikket inn på siden! Det antyder at når søkemotoroptimaliseringen starter, bør du være i stand til å redusere mengden penger du skyter inn i betalt annonsering, samtidig som du fortsatt gir fantastiske resultater med en passende blanding av betalt og organisk trafikk.
Slik oppnår man resultater
Et avgjørende trekk ved søkemotoroptimalisering er at resultatene har en tendens til å være sammensatte av flere deler. SEO er absolutt ikke en «kortvarig strategi». For å holde deg på toppen, må man svare på konkurrentens aktivitet, endringer i markedet samt endringer i nettbaserte søkemotoralgoritmer for å opprettholde nettstedets rangering. Deretter oppdager man at suksess avler videre suksess iht. SEO.
Få inn kunder gjennom å treffe behovene
Ikke bare tillater SEO deg å øke eksponeringen din på nettet, SEO gir deg i tillegg muligheten til å forbedre kvaliteten på den organiske trafikken som kommer inn til nettstedet ditt. Med kapasitet til å velge dine målrettede nøkkelord og fraser, kan du optimalisere nettstedet ditt for å trekke inn folk som søker etter de tjenester eller produkter du tilbyr. Disse menneskene vil ha en større kjøpsintensjon, og av den grunn representere mer kvalifiserte kunder med riktig behov.
Hvordan få SEO til å hjelpe deg?
Søkemotoroptimalisering er viktig, men ikke la det kontrollere innholdet! Det er markedsføring, men det er ikke markedsføringen som skal lede deg fremover. Det er hva man tilbyr og hva man kan gjøre for «Googles kunder», altså søkerne. Det vil si at man jobber for å få innholdet frem først, deretter tenker man optimalisering.
Selv om det er ingen tvil om at utmerket optimalisering av søkeordsetninger er viktig for å øke synlighet, må man ikke la det styre alt. Tid og energi blir automatisk brukt på riktig plass, om man følger spillereglene og følger med på løpende analyser av hva som funker og hva som ikke funker.
Målet bør alltid være å presentere et materiale så naturlig som mulig. Hvis man finner det vanskelig å lese eller at innholdet ikke føles riktig, så er det som oftest ikke det.
Langsiktig, ikke kortsiktig
Man må tenke fremover med SEO.
Søkemotoroptimalisering er ikke noe som skjer over natta, det er noe som virkelig tar måneder – eller kanskje år. Det kan ta måneder for å se små endringer! Det kan ta enda lengre tid å oppnå nettstedplassering for søkeord som har en høyere søkemengde samt en større grad av konkurranse. Det som er viktig er å ikke gi opp håpet, SEO handler om å ha en lagnsiktig plan for å utvikle seg konstant og komme nærmere og nærmere målet.
MEN, når det begynner å fungere, er det ikke som betalt annonsering der resultatene stopper så snart du slutter å bruke penger.
SEO fungerer ikke slik at man kan få noen opp på førstesiden ila. uker…
Det finnes enkle tekniske SEO begrep som er viktig for fremgang
- Sikkerhet
- Hastighet
- Mobiloptimalisering
- Autoritet
- Hyperkoblinger
- Metadata som inkluderer svært mange deler
- Brukervennlighet
Google oppdaterer ofte sine algoritmer, med et spesifikt fokus på å forbedre den individuelle opplevelsen (UX) og den generelle kvaliteten på nettinnhold. Vi som jobber i bransjen holder øye med oppdateringer fra Google, ettersom de ofte kunngjør fremtidige endringer i sine algoritmer før de skjer. Dette gir oss en mulighet for å være forberedt på hva som kommer.
Hva er det man bør ungå?
Selv om god SEO er gunstig for enhver markedsføringsstrategi, kan det skade synligheten din på nettet hvis det gjøres feil. Hva burde man unngå?
- For stort fokus på nøkkelord
Det er nødvendig å bygge en strukturert og konsistent opplevelse gjennom hver side på et nettsted. Men når det gjelder søkemotoroptimalisering, burde hver side ha sitt eget fokusord.
Når en kunde søker på f.eks Google, viser ikke Google bare nettstedet som samsvarer med søkeordene dine i SERP-ene (Search Engine Results Page). Den velger den siden som skal treffe behovet til den søkende kunden.
For å løse problemer med «kannibalisering» av søkeord, kan det hende du ganske enkelt ønsker å slå sammen innholdet ditt til en enkelt side, eller revidere sidene for å målrette mot forskjellige nøkkelord basert på formålet med den siden. Dette indikerer at du kan optimalisere med masse søkefraser, mens du spesifiserer sidene søkefrasene er mest relevante for. Dette tiltrekker seg mer naturlige besøk, altså organiske besøk.
For å finne ut om dette, burde man igangsette ulike analyser for hvilke søkeord man burde velge, hvilke fraser man får mest besøk av og hvordan man kan videreutvikle dette.
Utfylling av setninger
Tidligere i artikkelen snakket jeg litt om dette med innhold, og hvordan det kan skape en negativ effekt om man ikke setter innholdet først, men rett og slett «søkeordet» eller «markedsføringen» som første prio.
I begynnelsen av SEO arbeid, og nå snakker jeg flere år tilbake – så var det flere som aktivt jobbet med å gjemme inn ord og rare plasseringer i backend av siden, i metatekster og slikt, for å skape gode resultater. Dette skjedde først og fremst fordi algoritmene var annerledes tilbake da, og i tillegg så var fokus noe helt annet. Men det hele førte til uleselig innhold, og innhold som ikke skapte en optimal opplevelse for kundene. Det er også fordi søkemotorene ikke var like smarte som i dag. Heldigvis har ting forbedret seg!
Den generelle anbefalingen iht. overoptimalisering er å bruke ord naturlig, ikke for mye og å lese gjennom flere ganger og tenke seg om en gang til.
Med riktig søkemotoroptimalisering kan resultatene skyte i været!
Søkemotoroptimalisering er en effektiv metode for å få nettsiden din sett på nett. Gjøres det riktig, kan det spare deg for mye penger ved å fortsette å trekke organisk trafikk til nettsiden din lenge etter at optimaliseringene er utført. Altså, langsiktig optimalisering.
Men å gjennomføre både analyser og optimalisering basert på slike, er krevende og vanskelig. Det er et helt eget fagfelt, så vi anbefaler alltid å ha noen som jobber profesjonelt med dette involvert.
Vil du vite mer om hvordan du skal velge det rette firmaet til å utføre din SEO? Les mer her!