Hvordan velge riktig SEO byrå?

Når du ansetter et nytt SEO byrå, vil det å velge riktig byrå få store konsekvenser for virksomheten din, så vel som bankkontoen din. Å velge mellom en god og dårlig SEO-spesialist utgjør forskjellen mellom en økning i organisk trafikk og et fall i Google-rangeringer. Med riktig partnerskap for SEO, blir både struktur og brukeropplevelse bedre. Vi går gjennom 5 punkter for hvordan å velge riktig SEO byrå.

1. Hvis noen snakker «abstrakt» om SEO, unngå dem.

En vanskelig del av SEO er å optimalisere nettstedet ditt for å generere organisk trafikk, noe som også betyr at det ofte blir misforstått. De aller fleste som hevder å ha spesiell innsikt i Googles algoritmer, eller som legger for mye vekt på hvor mystisk SEO er, vet vanligvis ikke nok. Med andre ord legges det skjul på ting man egentlig snakker åpenlyst om, hvis man kan faget sitt. Siden Googles algoritmer endres nesten ukentlig, krever god SEO en dyp forståelse av hvordan søkemotorer fungerer, oppmerksomhet på detaljer og en konstant modifikasjonsflow.

Videre kan snarveier for SEO også føre til at nettstedet ditt blir degradert, eller straffet av søkemotorer. Disse fremgangsmåtene er kjent som black hat SEO fordi de bryter søkemotorenes regler. Hvis Googles roboter oppdager at du bruker disse verktøyene, vil de devaluere nettstedet ditt i deres rangeringer, noe som resulterer i mindre organisk trafikk. Man betaler til slutt en usedvanlig høy pris ved å ha feil folk på jobben. Det samme er det hvis du ansetter en selger som ikke kan selge. Du betaler lønnen ut, men får ikke resultatene tilbake.

2. Definer målene dine og se etter et firma som kan oppnå dem.

Det finnes mange typer organisk trafikk, så det vil ikke fungere å ansette et SEO-firma med det vage målet om å øke organisk trafikk. For eksempel vil det ikke hjelpe din CBD-virksomhet å rangere først på Google for italienske herresko.

Du og teamet ditt bør klart definere hva du håper å oppnå med SEO for å unngå tvetydighet. Håper du for eksempel å øke salget ved å rangere for bestemte søkeord? Sliter du med å øke konverteringsfrekvensen eller redusere nettstedets fluktfrekvens? Hva foretrekker du hvis du ønsker å øke annonseinntektene, et stort publikum eller et mindre publikum som bruker mer tid på nettstedet ditt? Trenger du hjelp til å lage sponset innhold, bygge en følge på sosiale medier eller andre tjenester i tillegg til SEO?

Uansett hvilket SEO-firma du velger, sørg for at du er klar over resultatene du leter etter og tjenestene du trenger.

3. Googles ‘beste SEO’-lister er ikke nyttige. Stol på henvisninger i stedet.

Det er ingen grunn til ikke å velge et søkemotoroptimaliseringsselskap basert på hvor godt de rangerer på søkemotorene. De beste SEO-spesialistene er for opptatt med å optimalisere nettsider til at kundene kan bruke tid på egenhånd.

De fleste av de beste firmaene har et stort antall langsiktige kunder som har henvist medlemmer av sin fagkrets til samme organisasjon. Bedrifter som søker nye kunder vil for eksempel rangere for «beste SEO-selskaper i Sverige». Det samme gjelder andre søkeord, som «Beste SEO-tjenester» og «Beste SEO-verktøy».

I tillegg, ikke anta at noen liste er upartisk. Selskaper på den listen betaler vanligvis en premie for å være på listen. De beste SEO-selskapene har allerede for mye virksomhet til å bry seg om å betale for plassering på en «bestseocompanies.com» eller «topseos.com»-liste. Det er åpenbart mange troverdige lister der ute, men du bør ikke stole på en liste for «beste SEO-selskaper» så mye som en for «beste restauranter i New York.»

Derfor er den beste måten å finne et kvalifisert SEO-firma på den gammeldagse måten: jungeltelegrafen. Spør de i din profesjonelle krets — ikke direkte konkurrenter — hvem de vil anbefale i stedet for å bruke Google. Det kan også være en god idé å spørre andre selskaper innenfor din bransje fordi de vil ha erfaring fra din bransje.

4. Identifiser beregninger som betyr noe for deg.

Når du har definert målene dine og begrenset alternativene dine, er det på tide å sørge for at du og selskapet du velger å jobbe med har en strategi for å spore fremgangen din. Hva er sluttmålet med rangering for spesifikke søkeord?

Du og konsulenten din må være på samme side når det kommer til Key Performance Indicators eller KPIer før du velger ditt neste SEO-firma. Det finnes en rekke KPIer som kan gjelde for praktisk talt alle aspekter av en virksomhet, og de kan representere en rekke forskjellige ting innen SEO også. Bedrifter med nye produkter vil ha andre mål enn eldre bedrifter som allerede har en kundebase.

KPIer går imidlertid langt utover det. Med så mye data tilgjengelig, er det lett å gå seg vill i det eller spore feil KPIer. I tillegg trenger du et SEO-firma som vet hvilke beregninger som er viktigst for virksomheten din og kan destillere den informasjonen til noe du kan forstå. Noen av de mest kritiske KPIene inkluderer:

  • Organiske økter: hvor mange ser på nettstedet ditt gjennom organisk søk? SEO anser dette som den viktigste KPI. I tillegg til disse faktorene kan du også se på gjennomsnittlig antall sidevisninger, varighet per besøk, antall besøkende, og fluktfrekvens.
  • Konverteringsfrekvens: Hvor mange av de besøkende kjøper produktet ditt, abonnerer på nyhetsbrevet ditt eller samhandler med innholdet ditt?
  • Søkeordrangeringer: Hvilke søkeord rangerer du for? Har søkeordrangeringen din økt siden du ansatt SEO-firmaet ditt?
  • Google-gjennomsøkingsfeil: Google-gjennomsøking er prosessen der en Google-robot indekserer nettsidene dine. Et nettsted som sliter med å bli lest av Google vil ikke bli indeksert på en måte som er synlig i søk, noe som vil påvirke organisk trafikk negativt.
  • Lastetid: Tiden det tar for en side å laste er direkte relatert til hvor raskt besøkende forlater nettstedet ditt. Fluktfrekvensen, eller hvor raskt folk forlater nettstedet ditt, øker med 90 % når du øker sideinnlastingstiden fra ett til fem sekunder, ifølge Think with Google.

5. Arbeid med et SEO-byrå som kommuniserer godt.

Selv om du kanskje har tilgang til verktøyene de bruker for å måle KPI-ene dine, som SEMRush, Google Search Console og Google Analytics, har du mest sannsynlig ikke tid til å analysere alle disse dataene. Som et resultat trenger du et SEO-spesialistteam som kan skape tillit og kommunisere for deg.

SEO er en langsiktig prosess, så du kan jobbe med dette selskapet i mange år fremover. Du vil trenge tid, tålmodighet og et konstruktivt arbeidsforhold selv om du bare planlegger å jobbe med et eksternt selskap for en kort tid.

SEO er avgjørende for virksomheten din. Å velge riktig byrå er også viktig.

Nesten 90 prosent av brukerne ser kun på Googles første side med resultat i dag. Du vil kunne transformere virksomheten din når du finner et SEO-firma som fungerer for deg.

Hva er trinnene involvert i arbeidet med SEO i Digital Mediepartner?

SEO er en dynamisk prosess som avhenger av en rekke faktorer. Det er faktisk mer enn 200 faktorer som til sammen bestemmer din rangering på søkeresultatsiden for hvert søkeord. Det kan sees på som én stor ligning, der hver enkelt faktor påvirker synligheten til nettstedet ditt.

På grunn av dette er det ikke én fast oppskrift for å komme til toppen av Google – akkurat som resultatene ikke vises den ene dagen etter den andre. Vi i Digital Mediepartner nærmer oss derfor SEO på en helhetlig, skreddersydd og for ikke å si langsiktig måte. Ved å gjøre det er du sikret en sikker SEO-strategi som er skreddersydd for dine behov.