Å velge et nytt SEO-byrå kan høres ut som en teknisk vurdering. Men det handler like mye om tillit, kommunikasjon og å finne en partner som forstår målene dine – og faktisk kan hjelpe deg å nå dem.
For forskjellen på et godt og dårlig søkemotoroptimalisering byrå er ikke bare litt mer eller mindre trafikk. Det kan bety at du enten bygger en stødig strøm av organisk synlighet – eller at du sakte forsvinner fra Google.
Her er noen ting vi mener du bør se etter før du inngår et samarbeid.
1. Unngå byråer som snakker “mystisk” om SEO
Hvis noen begynner å snakke om SEO som noe «hemmelig» eller «magisk», bør du være skeptisk. God SEO handler ikke om å lure Google – det handler om å forstå hvordan søkemotorer fungerer, og bruke det til å gjøre nettsiden din bedre, både teknisk og innholdsmessig. Punktum.
Og ja, algoritmene endrer seg stadig. Men et seriøst SEO-byrå følger med, tester og justerer – de gjemmer seg ikke bak svada.
Hvis noen lover gull og grønne skoger på kort tid eller tilbyr “raske snarveier”, lønner det seg å tenke seg om. Dårlig SEO (det vi kaller black hat SEO) kan føre til at siden din blir straffet av Google. Du merker det ikke først – men når det først skjer, er det vanskelig å rette opp. Det kan koste deg dyrt.
2. Vær tydelig på målene dine – og finn et byrå som forstår dem
Det holder ikke å si “vi vil øke organisk trafikk”. Det finnes mange typer trafikk, og all trafikk er ikke like verdifull. Derfor bør du definere hva du faktisk vil oppnå.
Er det mer salg i nettbutikken? Flere kvalifiserte leads? Bedre rangering på konkrete søkeord? Lavere fluktfrekvens? Mer tid på siden?
Et godt SEO-firma vil hjelpe deg med å konkretisere dette. Og ikke minst: De vil si ifra hvis målene dine ikke henger sammen med virkeligheten.
3. Ikke velg SEO-byrå basert på hvem som roper høyest i Google
Du tenker kanskje: “De som rangerer høyest på søk etter seo byråer, de må jo være flinke?” Ikke nødvendigvis.
De beste byråene har ofte mer enn nok å gjøre – og bruker mer tid på kundene sine enn på å drive egen SEO. Mange som rangerer høyt på “beste SEO-byrå” har betalt for å være der, eller jobber primært med synlighet, ikke nødvendigvis med faktiske resultater.
Den beste måten å finne et godt søkemotoroptimalisering byrå? Spør rundt. Snakk med folk i nettverket ditt, helst fra samme bransje – og se hva slags erfaring de har hatt. Munn-til-munn funker fortsatt best.
4. Spør hvilke KPI-er de faktisk følger med på
Et seriøst seo-byrå vil alltid være tydelig på hvilke nøkkeltall (KPI-er) de bruker for å måle fremgang. Det kan være:
- Organisk trafikk – hvor mange finner deg via Google?
- Konverteringsrate – hva gjør de som besøker deg? Kjøper de? Kontakter dere?
- Søkeordsrangering – hvilke ord og fraser begynner du å klatre på?
- Google-feil og tekniske hindringer – ting som hindrer siden din i å bli funnet
- Lastetid og brukeropplevelse – hvor raskt laster siden, og hvor mange gidder å vente?
Det viktigste er at byrået forstår hva som betyr noe for deg – og at de ikke drukner deg i rapporter du ikke får noe ut av.
5. Velg noen du faktisk klarer å samarbeide med
SEO er ikke et prosjekt du gjør én gang og så er ferdig. Det er en prosess. Du må kunne stole på folkene du jobber med, og de må kunne forklare hva de gjør – uten å bruke for mange fremmedord.
Det er ikke sikkert du har tid til å følge med på Google Analytics, Search Console eller tekniske detaljer hver uke. Da trenger du en partner som gjør det for deg, og som sier ifra når noe bør gjøres annerledes.
Et bra byrå holder deg oppdatert, deler råd underveis – og tar ansvar for jobben de gjør. Ikke bare i starten, men hele veien.
Hvordan vi jobber i Digital Mediepartner
Vi vet at SEO kan virke overveldende – og vi vet også at det finnes SEO-hjelp der ute som gir mer frustrasjon enn resultater.
Hos oss handler det om en annen tilnærming. Vi starter med å forstå deg: Hvem du vil nå, hva du ønsker å oppnå, og hvor vi kan gjøre størst forskjell. Så lager vi en strategi som er realistisk, tilpasset dine behov – og bærekraftig på sikt.
Vi hjelper deg med å velge riktige søkeord, rydde opp i teknisk SEO, forbedre innhold og sikre at du blir synlig der det faktisk betyr noe. Og vi gir deg innsikt underveis – ikke bare rapporter.
For oss er ikke SEO en egen silo. Det er en del av helheten. Og det bør det være hos deg også.