Hva er klikkfrekvens (CTR/Click-through rate)?

CTR (click-through rate), også kjent som klikkfrekvens på norsk, er en av de viktigste målene i digital markedsføring. I denne artikkelen lærer vi deg alt du trenger å vite om dette.

Klikkfrekvens er hvor ofte folk som ser annonsen din trykker på den. Hvis du blir vist en annonse, og du klikker på den, går CTR-en til annonsen opp. Hvis du blir vist en annonse, og du scroller forbi, går CTR-en til annonsen ned.

CTR regnes ut på følgende måte:

(Klikk / visninger) x 100 = CTR%

Her er et eksempel: Du har kjørt en kampanje som har fått 100 klikk og 5000 visninger. Da er CTR-en på 2%.

(100 klikk / 5000 visninger) x 100 = 2%

Hvorfor er klikkfrekvens viktig?

Klikkfrekvens er kanskje den beste indikatoren på relevansen til en annonse. En lav klikkfrekvens er ofte en indikator på at en annonse ikke er relevant eller god nok mot en spesifikk målgruppe – og at justeringer burde gjøres.

Click-through rate påvirker også annonsekostnad. Hvis du for eksempel kjører en A/B-test, så vil annonsen med lavest CPC vanligvis ha høyest CTR. Dette er fordi CTR er ofte en av annonsekvalitets-faktorene på mange annonseringsplattformer.

Click-through rate påvirker ikke bare annonsekostnad, men det er også en god indikator på klikk-kvalitet. Her er et eksempel:

Hvilken av disse to personene tror du har høyest sjanse for å kjøpe noe fra nettsiden din?

  1. En person gjør et google søk etter et produkt som du selger og trykker på en annonse som sender dem til nettsiden din.
  2. En person trykker med uhell på en annonse inni en app og blir sendt til nettsiden din.

Svaret er så klart person A. Person A fikk opp annonsen fordi de allerede er på utkikk etter det du har å tilby. Dette klikket hadde en tydelig intensjon – å kjøpe produktet du selger. Person B hadde ingen klar intensjon – de kom inn på nettsiden ved et uhell. I 99% av tilfeller vil slike besøkende gå vekk fra nettsiden.

Annonser med høy CTR er mer relevant og vises til personer med sterke intensjon om å utføre en handling (kjøp, påmelding, sign up, etc.). Annonser med lav CTR er mindre relevant og vises til personer med mindre tydelige intensjoner.

Merk at CTR på annonser vil også variere avhengig av hvilken kanal du markedsfører i. Kanaler slik som Google søk har naturlig høyere CTR enn annonser på Facebook og Instagram.

Dette betyr ikke at Google-annonser er bedre enn FB/IG – disse plattformene brukes til forskjellige ting og i forskjellige deler av salgstrakten.

Hva er en god Click-through rate?

Hva som regnes som en god CTR er helt avhengig av bransje, annonseplattform og annonseformat. Ifølge Your Marketing People er den gjennomsnittlige CTRen på Google søkeordannonser på 1,91% og på Google Display annonser er den på 0,35%.

Derimot kan faktisk CTR variere vilt. I Google søkeordannonser er det ikke uvanlig å se mellom 10-25% CTR på flere av søkeordene dine – avhengig av annonserelevanse og intensjonen til søkeren. Google Display annonser kan også ligge på over 1% på visse typer kampanjer.

På sosiale medier kan CTR-en ofte havne under 1%. I følge WordStream er den gjennomsnittlige CTR-en på Facebook-annonser 0.90%.