En rask nettside er viktigere enn du tror!

En rask nettside hos Digital Mediepartner

Man kan spole tilbake bare noen år, så begynte hastighet virkelig å ha noe å si, og det har bygget seg sakte, men sikkert oppover. I dag har en rask nettside mye å si! Fluktfrekvens (Bounce rate) og responstid, samt lastetid for nettsidens leveranse av brukeropplevelse betyr svært mye. Dette er KPI’er som man må innrette seg etter, skal man følge med i tiden. Mellom sommertiden, Juni til August 2021, kom den store oppdateringen som dreide seg om hastighet for nettsider. Det var noe mange hadde ventet på ettersom det har vært en snakkis på nett en god stund.

Den store endringen i algoritmeoppdateringen begynte i Juni og første fokus var brukeropplevelse. Kjappe lastetider og stabile sider. Før denne oppdateringen var det selvsagt et fokus, men det gikk mer på mobilvennlighet, sikkerhet og noe hastighet. Med oppdateringen kom de tre nye KPI’ene for målingen på plass, og selve begrepet for disse heter Core Web Vitals (CWV).

Core Web Vitals (CWV) handler om brukeropplevelse
Core Web Vitals (CWV) – Nettsiders brukervennlighetsanalyse

Hva er Core Web Vitals (CWV)?

Det er begrepet som samlet presenterer en nettsides brukervennlighet.

CWV brukes til å identifisere brukervennligheten på et nettsted.

CWV Analyse ved å bruke PageSpeed Insights

CWV-analyse
Ved å bruke PageSpeed Insights (PS Insights) undersøker vi nettsider, samt flere andre programmer og verktøy. Fra PS Insights kan man se hvor problemene ligger og hvilke elementer som forstyrrer nettsiden.

CLS-problemer (en sides visuelle stabilitet) skyldes vanligvis utdaterte bildefiler (PNG og JPG) som krever for mange ressurser å laste. For å få en nøyaktig CLS-måling minimerer vi bilder og oppdaterer dem til riktige formater. Alt ettersom hvor stor side man har, hvor manger undersider og bilder, så kan slikt arbeid være veldig tidkrevende. Men for å få en rask nettside, er det veien å gå.

Lastehastighet for nettsider er viktig

Dette er kjernen til nettsiders brukervennlige resultater

Store SEO fremskritt har hendt på grunn av CWV. Det er kjernen til fremtidens nettsider, og nå må man nesten bare følge med i tiden fordi dette er kommet for å bli.

Viktigheten av å følge CWV og riktig struktur av nettsider, er blitt så stor at mange kommer til å ligge etter en god stund fremover. Derfor anbefaler vi at man går i gang umiddelbart for å ligge et steg foran. Nå snakker vi jo selvsagt mye om hastighet og påvirkningen av dette for en nettside, men det er mangfoldige detaljer iht. en nettsides struktur og videre SEO, så det må ikke glemmes hen. Uansett hva man gjør, er det viktig å få «motoren» fiksa før man fortsetter videre frem mot mål.

Verktøy for fremtiden

Opplevelsen av en side blir en stadig viktigere rangeringsfaktor. En sides opplevelse inkluderer flere viktige aspekter av dens tekniske helse. Bruk av HTTPS, fokus på mobilvennlighet og hastighet på siden er essensielt for videre rangering og brukeropplevelse.

De som jobber med digital markedsføring, som webmastere, innholdsansvarlige og SEO-spesialister, bør mestre CWV for å sikre at de kan levere en bedre opplevelse for brukerne.

Googles Lighthouse Scoring Calculator er et utmerket verktøy for mestring og kunnskap. Pagespeed Insights ytelsespoeng beregnes ved å sammenligne hver måling med den andre.

Google Search Console (GSC) er et viktig verktøy for domeneeiere og SEO-spesialister. Gjennom GSC kan du måle alt fra ytelse i form av klikk til mobilvennlighet.

I tillegg får du et innblikk i en sides brukeropplevelse, som er i ferd med å bli en av de viktigste rangeringsfaktorene for søkemotorer.

Core Web Vitals er faktorene Google bruker i rangering av brukeropplevelse for raske nettsider

Core Web Vitals (CWV) gir deg målbare og lettfattelige rapporter basert på ulike faktorer. Målet med alle disse faktorene er å vise den faktiske brukeropplevelsen av nettstedet ditt.

De tre faktorene er:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Core Web Vitals
Det gir et utrolig nyttig bilde av brukeropplevelsen. Verktøyet gir dermed en analyse av hvordan ulike elementer på nettstedet ditt påvirker brukeratferd.

Largest Contentful Paint (LCP)
Når det gjelder LCP, måler LCP hvor lang tid det tar før den største tekstboksen eller bildet vises på skjermen. Beregningen tar hensyn til tiden det tar før siden lastes. Tidligere var fokuset på First Contentful Paint (FCP), men Largest er nå viktigere for brukeropplevelsen. LCP måler i sekunder og anses som akseptabelt når det er mindre enn 2,5 sekunder.

First Input Delay (FID)
Den andre faktoren, FID, beregner tiden mellom det øyeblikket brukeren lander på nettstedet ditt og det øyeblikket de er i stand til å samhandle med det. Et nettsteds førsteinntrykk er like viktig som i det virkelige liv, så FID måles i millisekunder. Nettsteder bør aldri ta mer enn 100 millisekunder å svare på den første interaksjonen med en bruker.

Cumulative Layout Shift (CLS)
CLS måler en sides visuelle stabilitet – eller rettere sagt dens ustabilitet. En endring i layout på en side er inkludert i dette. Du blir ikke straffet for designvalgene dine. Du får i stedet en layoutskiftscore basert på hvordan layouten endres og hvor mye den endres. Et nettsted med en CLS på mindre enn 0,1 anses å ha en god CLS. Man vil ha så nær 0 som overhodet mulig.

Det finnes utrolig mange ressurser på en nettside, og med det kommer det feil og mangler, akkurat som i den fysiske verdenen.

Våre siste tanker

Å skape et solid grunnlag for nettstedet ditt betyr å gjøre alle de riktige tingene, gjøre de riktige grepene og ta de riktige avgjørelsene.

Hvis du ikke overvåker helsen og ytelsen til nettstedet ditt, vil du falle bak på rangeringen, og bak dine konkurrenter.

Optimalisering blir viktigere og viktigere ettersom sideopplevelsen betyr mye mer enn før for rangeringen. Heldigvis er Core Web Vitals-indikatorene dypt vevd inn i Search Consoles analyse av nettstedet ditt, og hver og en SEO spesialist overvåker dette nøye.

Vil du sjekke hvordan din nettside ligger an i dag? Ta testen selv HER, og hvis du ser at du rangerer dårlig, så kan vi hjelpe deg med å løse problemet. Vi restrukturerer nettsider til de rangerer godt på PS Insights. Som vi har gått gjennom i denne teksten iht. hva en rask nettside har å si. Det handler om å gi en god brukeropplevelse til den som besøker siden din, enten det er på PC, mobil eller nettbrett.

Kontakt oss hvis du vil ha hjelp med å strukturere opp nettstedet deres slik det burde være.