Fred. Olsen Travel

Ny hjemmeside – SEO, design, utvikling, drift og struktur

Problemstilling

Fred. Olsen Travel er et reisebyrå eid av Fred. Olsen Co. De spesialiserer seg på langdistansecruise som reiser verden rundt. De fleste av kundene deres er over 60 år og brukte ofte nettbrett da de besøkte siden. Den gamle nettsiden hadde dårlig universell utforming og kunne være vanskelig å bruke for målgruppen. Kunden hadde også egne ønsker og spesifikasjoner som de ikke fikk gjort på den gamle siden. Dette var heller ikke synlig i søkemotorene slik kunden ønsket.

Digital Mediepartner startet oppdraget med å analysere kundens brukeradferd for å finne brukermønsteret til besøkende. Vi brukte designelementer fra kunden og egne erfaringer for å komme opp med best mulig design for målgruppen. Den nye nettsiden har et rent og moderne design som er enkelt å bruke for alle besøkende, uavhengig av alder eller tekniske forutsetninger. Nettsiden er også enkel å navigere, slik at brukerne raskt kan finne det de leter etter. Nettstedet er fullt responsivt, og  kan derfor vises representativt på alle enheter. Vi hadde også fokus på universell utforming når vi utviklet nettsiden.

Design

Designet er inspirert av kundens merkevare. Fargevalget er rent og moderne. Da vi startet prosjektet, var vårt primære mål å lage en nettside som skulle være enkel å bruke for målgruppen. Vi brukte designelementer fra deres merkevare og en analyse for å komme opp med best mulig design for målgruppen. Den nye nettsiden har et rent og moderne design som er enkelt å bruke for alle besøkende.

Enkelt å oppdatere nettsiden

Det var svært viktig for kunden å oppdatere sin egen nettside. Dette er grunnen til at vi valgte å bygge siden med WordPress og Elementor. Det gjør det veldig enkelt for kunden å administrere sidene sine og gjøre oppdateringer selv. De kan enkelt legge til nytt innhold, som bilder og tekst.

Forbedret synlighet i søkemotorene

Den nye nettsiden er mye mer synlig i søkemotorene enn den gamle. Dette er fordi det er designet med søkemotoroptimalisering (SEO) i tankene. Alt innholdet på siden er nøye utvalgt og plassert for å sikre at det er relevant for kundens målgruppe. Nettsiden laster også raskt, noe som er viktig for SEO.

Etter å ha jobbet med SEO på siden til Fred. Olsen Travel, begynte de å rangere for langdistanse cruiserelaterte søkeord på Google, noe som har resultert i økt organisk trafikk.